Tommys hörn av bloggosfären
Den eviga frågan - Färg eller svartvitt?
Naturligtvis en filosofisk fråga, som likt alla andra existentiella frågor är svårt att sätta något facit på:)! Det är ju en fråga om vars och ens skapande och bildspråk.
K5:an var helt urladdad häromdagen, så K20:an fick följa med på utflykt till Högfors bruk, ett av alla bruk i dessa trakter. Vädret var helt fantastiskt och idén var att fånga höstfärger. Men när jag redigerade bilderna idag så testade jag att konvertera några av bilderna till svv. Det är inte ofta jag gör det, eftersom jag ofta tycker att färgerna är en viktig dimension i mina bilder. På den analoga tiden blev det mycket svartvitt, eftersom det var det enda sättet att påverka resultatet efter. Nu är det som sagt var, sällan, men med de här bilderna kan jag inte bestämma mig för om de faktiskt är bäst i färg eller svv. Jag har iallafall upptäckt att svartvita bilder kräver mycket mera omsorg i bildbehandlingen.
Bild 1, gott om höstfärger och en underbar himmel...
...men jag tycker att känslan blev kvar även i den svartvita bilden.
Bild 2, Fina rostfärger och jordtoner kombinerat med lite grönska, smått och stort, mjukt och hårt, ålderdomligt och flyktigt på samma gång.
Samtidigt blir former och detaljer väldigt tydliga i gråtoner.
Bild 3, skulle man kunna tänka sig vara den mest naturliga i svv, på grund av dess sparsmakade färgskala...
...men just därför tycker jag att den gör sig bäst i färg!
Bild 4. Gör sig inte alls i svartvitt,
eftersom grönska och byggverk flyter ihop.
Bild 5: En bild som jag tycker gör sig bra både i färg,
och svartvitt, men de är olika!
Så, ni som håller på mycket med svartvitt, (ja, ni andra också! :), vad tycker ni?
(Utrustning: Pentax K20D med kitgluggen, SMC Pentax-DA 1:3,5-5,6 18-55 mm ALII.)











/ mvh Fica1
Att det saknas kontrast kan jag förstå, men jag begriper inte riktigt att det skulle saknas "tryck" i gråskalan, vad menar du med det? Jag har lagt så mycket kontrast jag kunde utan att det kändes onaturligt, OCH att inte gråskalan gick förlorad. jag håller med dig till fullo när det gäller bild 2, den är lite blek. Jag ville nog att bilderna skulle kännas ganska "softa", mjuka.
Jag har konverterat via ett justeringslager, hue/saturation, mättnaden -100%, justerat varje enskild "färgnyans" via hue/saturation i ett annat lager från bakgrunden. Sedan har kontrasten ökats i ett eget justeringslager ca.25-35 %. Sist har ljuset ställts in via nivåer tills jag blev nöjd, (sådär ungefär!). Har du nåt bättre förslag? /Tommy
Ursäkta otydligheten. När jag konverterar laborerar jag med "färgfilter" för att se hur gråskalan ändras. Rödfilter mörkar t.ex. ner blå himmel och ljusar upp hudtoner. På så sätt kan olika bildelement bli tydligare separerade från varandra. Grönskan som syns i fönstergluggen i muren har i din konvertering fått ungefär samma ljusstyrka som själva muren. Den hade vunnit på att tydligare skiljas ut i s/v-versionen. Det är väl det som jag menar med det lite korkade uttrycket "tryck". För att fixa till det, så hjälper det ju inte att bara höja kontrasten. Men som sagt - hur gör du konverteringen? Desaturate? Gradient Map? PS s/v-filter? Eller ...?
/ mvh FiCa1
Såg nu Hans kommentar nedan. Vi är inne på samma spår / DS
Bra tips med färgfiltren, det ska jag också testa. Jag drar färgmättnaden (Saturation) till -100 när jag konverterar till svartvitt, se ovan. Tack för tipsen! /Tommy.
Misstänkte det. Den absolut sämsta meroden, enligt min mening. Kolla in Moderskeppet - dom har massor med grundläggande videos på nätet om färg och ljus i samband med s/v-konvertering. Good luck.
/ mvh FiCa1
Tråkiga med aps och kitobjektiv är att skärpedjupet blir så långt att det inte blir någon färgskiftning mellan för och bakrund. Då måste man vara aggressivare när man man väl är inne i ps eller vad man nu använder.
Bild 5 är ett lysande exempel, gräs är grönt, sten är blått, det enda som binder dom samman är rött. Eliminera det röda och du får mer frihet att öka kontrasten i bilden utan att blåsa bort detaljer alltför mycket när du väl gör den svartvit...
Jag ville bara testa de olika uttryck som färg och svv är. Vad gäller utrustningen var det vad jag hade med mig vid just det här tillfället, jag kunde säkert ha valt något intressantare objektiv, men nu var det vad jag hade med mig. Sen måste jag erkänna att jag inte hänger med på ditt resonemang om färgerna. Förklara gärna! :) /Tommy.
Ojdå, bild #4 skulle det vara!
Gräset är grönt, stenen är blå, för att separera dom så måste man ta bort likheten i färg, en färg som inte finns är röd, men den finns fortfarande i hela bilden och binder ihop allting, om man leker med kurvor och nivåer för varje färg så kan man till slut få bort den, och då kan man konvertera till svartvitt med ljust/grönt och mörkt/sten. Som det är nu har du en perfekt gråskala av en färgbild, istället för en svartvit bild där objekten står ut i förhållande till varandra beroende på färg.
Man kan kosta på sig att göra det för hand när man inte lever på det :)
Ok, det måste jag testa! Tack för lektionen! /Mvh. Tommy.