Tommys hörn av bloggosfären
Ångans dag i Mariefred. Massor med gamla fina bilar, och andra saker varav några faktiskt drivs med ånga! (del 2)
Ytterligare bilder på fina entusiastbilar, som jag inte vet så mycket om!
****
1.
Vackert ekipage!
****
2.
Bubbla! :)
****
3.
Dubbel-MG, var, om inte i Mariefred!
****
4.
En till, en röd!
****
5.
Mäscha!
****
6.
En busig Jagga!
****
7.
****
8.
****
9.
Mazda MX-5, på rad, om jag inte har helt fel. Såna har jag också drömt om, men nu vet jag inte...
****
10.
Jag börjar väl bli för gammal? Även om jag rent faktiskt säkert är yngre än många av gubbarna som körde iväg med dem, Ålder är ju bara en siffra!? ;)
****
11.
"Min båt är min borg", eller så...?
****
12.
Närmare ångbåten Mariefred än så här kom jag inte, så jag fotade med min 100-400 zoom, (motsv. 800 mm FF, som ni ju vet vid det här laget!) :)
****
13.
Vilken höjdarbild! ;)
****
14.
Det var ju riktigt kul att "street-fota" med stortelet!
****
15.
****
16.
Lite tungt, kanske. Så jag bytte tillbaka!
****
17.
Så jag kunde röra mig! Då mötte jag Excaliburen igen!
****
18.
En riktigt stilig Merca!
****
19.
Sen förbi stationen och tågen igen!
****
20.
****
21.
****
22.
Här vsade man upp mindre modeller. Jag tänkte på rälsbussarna mellan hemma och Ängelsberg när jag såg den här!
****
23.
****
24.
Där höll Svenska Järnvägars musikkår på att ställa upp för lite musik. De spelade på olika platser i stan under dagen.
****
25.
En duktig orkester!
****
26.
Roligt att jag fick några bilder på dem!
****
27.
****
28.
Det här är väl också nån slags ångkraft! ;)
****
En fin dag! Tack Mariefred för den här gången!
****
~Mariefred 7 juni 2025~
****
Ännu en fin serie med massor av nostalgiska fotografier - gillade verkligen.
När jag skrev "replika" om Excalibur i ditt förra blogginlägg berodde det på att det finns olika åsikter i den danska veteranbilsmiljön.
Den skapades som en utställningsbil för New York Auto Show 1964. Skaparen och idémannen var en anställd eller direktör (jag minns inte om han var det) på Studebaker. De var importör av Mercedes och de ville göra en bil som skulle se ut som den legendariska Mercedes SSK-modellen.
De första Excaliburerna hade Studebaker-motorer, men senare hade de Corvette, Mustang och flera andra. Många av de andra delarna är också från många olika tillverkare - bromsdelar, växellådor, styrning etc. - Jaguar, Ford, GM etc.
De är handbyggda och många privatpersoner har också byggt vidare på dem och med olika material - jag såg just en som är i glasfiber och en i aluminium.
Så det är inte en helt vanlig fabrikstillverkad bil. Den blev producerad i drygt 3 000 exemplar.
Med vänliga hälsningar från Erik.
PS: Ursäkta den mycket långa kommentaren. Annars borde du sluta med den här typen av inlägg :-)😊